Oskar på jobbresa

Igår morse åkte Oskar till Perth i Western Australia och ska vara där ända till fredag! Stackars mig blir ensam hemma hela veckan. Eftersom Perth ligger på västkusten är det en bra bit dit, tar ca 6 timmar med flyg! Så det är ju skönt att han inte bara får vara där en natt utan hinner med att se sig omkring också. Det ska tydligen vara en jättefin stad men väldigt isolerad. Vi såg att temperaturen var 35 grader där i helgen.. hoosch det är varmt! Vi har haft turen här i Brisbane att sommarvärmen inte kommit än. Vädret är perfekt nu med 27 grader på dagarna sol blandat med moln och 20 grader på nätterna. Stor skillnad mot vädret hemma, har hört om den fina snön!=) Veckorna närmar sig jul men jag kan inte säga att jag har mycket till julkänsla och tror inte det kommer bli så mycket heller i värmen! Visst spelas det julmusik i vissa affärer och det börjar komma upp fler och fler ljus runtom stan och på fredag ska den stora julgranen på torget resas.
Nu är jag precis hemkommen från ett nyöppnat chokladcafét nere vid South Bank. Första gången jag var där men en av tjejerna har redan varit där tre gånger=) Det är väldiga köer på kvällar och helger men nu på eftermiddagen var det lugnt. De har verkligen allt man kan tänka sig med choklad! Tror det här är mitt nya favvo ställe. De har tom pizza med choklad, banan och annat på men den var jag inte alls sugen på att testa! Jag och Vanessa delade på en våffeltallrik med jordgubbar,glass och bananer och sedan en fondue med mörk och ljus choklad som vi doppade jordgubbar, bananer, marshmallows och bananbröd i! Yummm yummmm yummmm!!!

Grannarnas födelsedagsfest

I lördags hade våra grannar Vanessa och Greg gemensam födelsedagsfest. Den började kl.14:00 med poolparty, efter det grillade vi och sen var laser tag inplanerat. Perfekt att bo i samma byggnad som festen hålls=) Vi var ca 15 pers och festen var väldigt lyckad! Efter laser tagen var det meningen att vi skulle åka till en nattklubb som ligger på andra sidan floden, men en del av oss var för trötta efter en heldag av aktiviteter så vissa åkte medan andra stannade kvar i soffan=)
Här spelar de volleyboll, jag tyckte det var för kallt för att bada.. de flesta är väldigt tveksamma till att jag kommer från Sverige eftersom jag fryser när det är lite vindigt, även om det är 25 grader i luften(!). Jag förstår inte heller hur jag kan frysa men på något konstigt sätt gör jag det.
Jag och ett av födelsedagsbarnen!
Barbie time! Vet inte om jag lagt upp någon bild på vår uteplats bredvid poolen men här är den iaf.
På väg till laser tag, alla lite goa och glada!=)
Bring it on! Vi spelade tre matcher, varav två lagmatcher och en individuell. Första matchen gick kass då pep västen hela tiden och sa att jag blivit skjuten, men sen gick det bättre så både jag och Oskar hamnade i topp=)

Camping med fotbollslaget

I helgen var vi som sagt och campade med fotbollslaget och hade en kanon helg. Vädret var mestadels mulet men vi slapp regn och många lyckades bränna sig även om solen knappt visade sig..=) Solen är väldigt stark med andra ord. Vi spelade fotboll i gräset och på stranden, vi spelade ultimate frisbee och 8 av oss bestämde oss för att åka sand boarding. Man hyr en bräda (ser ut som en snowboardbräda) så åker man nedför sanddynorna, väldigt kul men svårt! Är man van snowboardåkare är det inga problem, man kan även sitta och ligga på brädan. Det viktigaste är att hålla munnen stängd så ingen sand skvätter in..=) Kan ju säga att jag var ordentligt sandig efteråt men det var det värt!

Hela wombatsgänget + några respektive

Vårt område med ca 10 tält uppsatta.
Killarna leker med bollar non stop.. Det silvriga tältet är vårt!

Sandboarding! Ni ser hur lika brädorna är snowboardbrädan.

Här kommer Ale åkandes och jag gör mig redo för att ta mig ner sittandes
Senare under kvällen gick vi ner till stranden och satte oss, mys! Två av killarna hade den briljanta idén att utmana varandra i att simma ut i havet och hämta en grej de kastade ut. Ingen bra idé alls för just runt Stradbroke Island är det känt för att vara populärt för hajar.. dumma pojkar som dagen efter självklart inte tyckte att idén var lika smart! Men som tur var klarade de sig bra!
Vackra färger i solnedgången

Matat och klappat DELFINER!!

I helgen campade vi på Stradbroke Island som ligger 1,5 timma härifrån. Vi var iväg med fotbollslaget och hade en kanonhelg! Det bästa var att vi matade och klappade vilda delfiner, vilket var så häftigt!! Säger bara wow vilken upplevelse! De kommer tydligen dagligen in mot land vid skymningstid och snälla fiskare kastar till de några fiskar. Jag filmade när Oskar matade en av dem.

Australiens STORlek

Australien är ett gigantiskt land och jag tänkte visa just hur stort med hjälp av jämförelsebilden nedan. Klart större än hela Europa och samma storlek som USA. När det gäller Sverige är Australien 20 gånger större!  Landet är 400 mil från östkust till västkust och 300 mil från norr till söder. Invånarantalet är 23 miljoner så det finns en hel del ödemark, då 88% bor i städer längs kusterna.

Australiens urbefolkningen, aboriginerna har funnits i Australien i minst 60,000 år så bra långt innan den första vita människan kom för cirka 250 år sedan. Aboriginerna har sitt egna språk och har gett namn till platser och orter här. Exempel på namn är Woolloongabba, Toowong (stadsdelarna mina jobb ligger i), Indooroopilly, Wagga wagga.. ja det finns många roliga namn=)

Första campingturen

I helgen var vi i ett gäng på 10 personer och campade. Det var våra grannar som bjöd med oss och vi hade träffat alla förut utom en av tjejerna. Vi hyrde kanoter och paddlade 21 jobbiga km längs Noosa river där vi campade mitt i ingenstans. Första gången för oss båda att campa mitt i "ödemark" utan toalett, det var en upplevelse det med=) Som tur var slapp vi träffa på några obehagliga djur. Dagen efter paddlade vi 21 km tillbaka medströms så gick väldigt lätt och behagligt! Vädret var kanon sol blandat med moln och under natten regnade det en del. Vi hade köpt campingutrustning som lyckligtvis fungerade bra och höll allt torrt. Det var verkligen en naturupplevelse, de enda ljud som hördes var fåglar som sjöng=)

Vilopaus och en stund att bara njuta av naturen

Greg (vår granne), Julie, Kitty, Jin, Nancy och jag
Sista biten var längs en grund sjö och trötta som vi var hoppade vi av och gick istället.
Färdigpaddlade och trötta! (Till vänster är vår granne Vanessa som är gift med Greg)

Fraser Island

Här kommer lite bilder från Fraser Island som är världens största sandö. Det finns inga riktiga vägar utan man kör bara i sand, på stranden när tidvattnet tillåter och annars på små skumpiga sandvägar längre in på ön. Där spenderade vi en annorlunda och underbar helg! Min bloggbild högst på sidan är tagen på Fraser island när jag och Oskar var där för två år sedan.

Oskars mästerverk som han är supernöjd med=) Han har klippt ihop 4 bilder av mig.

Vacker vacker kristallklar sjö!
Bilarna vi åkte med och på vår tur var det en schweizisk och en italiensk tjej utöver oss.
Vi vadar i Eli creek
En stackars sköldpadda hade fastnat så guiden fick vara hjälte och rädda den.
Dingos, en "varghund" som bara finns i Australien.
Vi fick punktering på väg till färjan över till fastlandet så Jakob, Oskar och pappa fick rycka in och hjälpa till.

Vilka underbara veckor!

Sent igår åkte Jakob och Hanna hem så nu är familjens besök över för den här gången. Det har varit helt fantastiska veckor och vi har hunnit med så mycket. Vi har varit i Sydney, på Fraser Island, Surfers Paradise, klappat kolaor och kängurur, grillat aussie style, smakat kängurukött, promenerat i regnskog och självklart njutit av det vackra vädret och solen! Jakob och Hannas segling i barriärrevet var tyvärr inte optimal för det regnade och blåste mycket. Annars har allt varit kanon och de är supernöjda med sin vistelse här. Helgen spenderade vi här i stan solandes vid stadspoolen, lite shopping och en utekväll i lördagskväll. Här kommer lite blandade bilder igen!

Dagsutflykt till Mt Tamborine

Leker i lianerna i regnskogen

Fler bilder från Sydney
Vi har åkt en båttur från Sydneys hamn och är uppe på en utkiksplats
Me and Hanna at Bondi beach!

Mamma och pappa på väg hem..

Jaha nu var det roliga över för den här gången! Lämnade av mamma och pappa på flygplatsen för några timmar sedan. Det är väldigt tomt i lägenheten nu=( Men ikväll kommer Jakob och Hanna tillbaka från barriärrevet där de varit några dagar, sedan åker de hem sent på söndag så familjebesöket är inte helt över än. Allting har verkligen varit helt underbart sista veckorna, den enda incident som hände var att mamma stukade foten i förrgår. Som tur var hände det nedanför lägenheten så det var nära hem. Hon kan stödja på det så det ska nog läka snart, vi har tagit det väldigt lugnt sista dagarna.

Okej nu fortsätter jag med bilder från lite dagsutflykter vi gjort. De flesta bilder tog vi faktiskt med mammas kamera och den är på väg hem till svea nu så jag får lägga upp de vi har på Oskars kamera, mer natur än välkända ansikten men fina är de!
Vi var i ett samhälle där kängururna hoppar runt på gatorna och bland husen,
då förstår man att man är i Australien!
Vattenfall i Mt Tamborine
Utsikt över hela Brisbane!
Lone Pine Koala Sanctuary
Aaaa så söta bebiskoalor som busade för fullt!
Här är kängururna lite mer lugna och tama så man kan klappa dem, det vågade vi inte riktigt när vi träffade på dem i det vilda. Om de ställer sig upp och börjar vifta med framfötterna vill man inte stå framför!

Sydney!

Hej allihop! Här kommer en efterlängtad uppdatering med bilder. Vi har det helt underbart=) Finns absolut inget att klaga på, familjens resa hit gick bra och allt vi har hittat på har varit kanon. Jag börjar med en uppdatering från när vi var nere i Sydney, med ett undantag av första bilden.

En bild på mamsen när vi hämtar upp dem på flygplatsen.
Deras resa var lång men de var överraskande pigga när de kom! Ingen jetlag inte.

Operahuset

Familjebild!

Bondi Beach

Utsikten från vårt hotellrum..vi bodde på 64e våningen så utsikten var otrolig!

Haha det blev lite kyligt framåt kvällen så vi köpte varsin turisttröja=)
Här har vi precis varit på IMAX- bio, som har världens största skärm och visar 3D.