Reflektion över 2011

Januari: Då handlade det mesta om översvämningarna som härjade i stan och hela Queensland. Otäcka mängder med vatten, mäktigt att se hur människor hjälptes åt och verkligen tog hand om varandra.
Februari: Då hittade vi lägenheten och ett område vi bara vågat drömma om! Vi fattade det snabbaste och mest beslutsamma beslut vi någonsin gjort och det blev en snabb flytt så egna möbler började inhandlas (många IKEA besök).
Mars: Jag började plugga till Personlig Tränare och vi firade även ett år som bosatta i Australien
April: Vi åkte hem till Sverige och hade en underbar tid med familj och vänner!
Maj: En månad som handlade mest om vardagsliv och hemmatid.
Juni: Jag åkte på en mysig tjejhelg till vinprovningsmekkat Stanthorpe och Oskar spenderade nästan 2 veckor i Adelaide på jobbresa.
Juli: Vi förlovade oss på vår 6-årsdag!
Augusti: Jag blev licensierad PT efter 6 månaders studerande
September: Spontansemester till Bali! Efter det börjar min utmaning med mitt nya jobb som tränare och jobbet som massör avslutas. Hanna lämnar götet och kommer till guldkusten, så vi blir nästan grannar igen=)
Oktober: Jag får min första alldeles egna PT-kund
November:Malin och Marcus kom och hälsade på oss och vi hade en fantastisk tid ihop, bland annat åkte vi till vackra barriärrevet på en tur vi aldrig kommer att glömma!
December: Svärfar Björn var på besök och julen spenderas även tillsammans med kusin Martin med flickvän Melina som semestrade i Australien, supermysigt! Ett omvälvande och härligt år har vi haft som avslutades hos våra Aussie vänner Melissa och Andrew för en typisk Aussie barbeque!

Äventyrlig dag

Idag har vi varit ute på en härlig men väldigt nervpirrande klättring! Vi började med en enklare klättring uppför Mt Ngungun som tog ca 45 min upp och ner och därifrån är de 2 första bilderna. Sedan åkte vi till ett annat berg bredvid där vi varit en gång tidigare men då vände vi halvvägs för att det var för brant. Idag kände vi tydligen oss mer äventyrliga och modiga (dumma?) så vi klättrade hela vägen upp (364m) och det var verkligen klättring, lite smått illamående och med ytlig andning kämpade vi oss nervöst uppåt ett steg i taget. Endast vana klättrare rekommenderas för turen, men trots det är det folk i alla åldrar och form som kämpar sig upp. Riktigt häftigt var det och belöningen vi fick av utsikten var fantastisk! Vi var båda mest nervösa för klättringen tillbaka ner (har hört historier om folk som får panik och ringer helikoptrar som får hämta dem) men den gick mycket lättare än vi trott vilket var en lättnad. Vi hade även turen turen att stöta på en kille som klättrar upp och ner flera gånger i veckan så han guidade oss till bästa vägen ner. Det var bara att luta sig bakåt halvsittandes på rumpan och hitta de grepp man kunde och sakta hasa sig neråt, låter kul va?=) Jo men det var faktiskt riktigt häftigt (och ja alla oroliga mammor, vi inser hur farligt det var)

Uppför det första berget

Toppen av första berget

Toppen av andra berget

Mt Tibrogargan taget från bilen, ända dit upp klättrade vi!

En bild lånad från google där man ser hur brant det är..
Vi tog inga bilder då all fokus låg på att sakta men säkert ta oss upp/ner

Alla gäster på väg hem

Igår körde vi Martin och Melina till flygplatsen och i förrgår åkte Björn, så nu är det tomt här! Det har varit en jätteroligt att ha dem här och de var alla nöjda över sin tid i Australien. De tyckte det var lite tungt att lämna solen och poolen för vintern och mörkret hemma, men deras D-vitamin har i varje fall blivit påfyllt! Så nu är besökkalendern tom så det passar ypperligt att boka in om någon är intresserad!;-)

Julklappar=)

Vi tackar ödmjukast för alla fina klappar vi fick! Det var en väldig blandning och väldigt uppskattat, sverigetröjorna var en rolig present från Oskars farmor och farfar.

Vårt julfirande

Martin och Melina slår in julklappar

Vår mumsiga julmiddag med Janssons frestelse, sill, köttbullar m.m. Så gott!

Jag ficka agera tomte, dock saknades julutstyrsel

Martin helnöjd över en av sina julklappar

GOD JUL!!

Hoppas ni får en underbar jul därhemma! Vi saknar er och tänker extra mycket på er!

Bild från Noosa där en tomte hamnat lite fel och sprang runt på stranden

Juldekorationer i mängder!

Precis som förra året tog vi oss på en tur till hela gator som tävlar om att ha mest dekorationer och vilka dekorationer de har! En av gatorna har 38 hus dekorerade efter varandra, så himla häftigt! Lite jobbigt för de stackars hus som inte är dekorerade men men kul för alla som kommer och tittar. Ett hus hade tom snömaskin och en annan livemusik, en kille som satt och spelade och sjöng, jättefint!

Det närmar sig jul..

Hörde att ni har det vitt och fint hemma nu, hoppas det håller sig till helgen! Här är det ca 28 grader med underbart låg luftfuktighet så det är jätteskönt! Njuter som 17 och hoppas luftfuktigheten hålls låg så man slipper gå runt och vara klibbig dagarna i ända och tvätten går att torka utomhus. När det är hög luftfuktighet blir allt fuktigt och då menar jag allt, kläder mat, ja allt man kan tänka sig.

Igår var jag ledig på eftermiddagen så Björn och jag tog med oss inlinesen och åkte ut till havet där vi åkte en underbar tur längs vattnet. Oskar jobbade sin sista dag innan julledigheten och idag är pojkarna iväg på upptäcktsfärd. Jag har jobbat på fritidset hela dagen och idag var det en kille från ett zoo där med alla möjliga sorters djur. Vi fick klappa ormar, krokodil, bebiskänguru och en otroligt söt possum/ekorre, helt okej arbetsdag! Imorgon har de hyrt in en hoppborg så det kommer bli full aktivitet och efter det har jag ett träningspass och sedan börjar min ledighet! Kusin Martin och flickvän Melina kommer tidigt fredag morgon så sedan blir det julfirande tillsammans=) Förresten har jag nog inte berättat att min kompis Nancy är just nu på väg till Köpenhamn för en 3 veckors semester och bland annat ska hon fira jul med min familj! Hon hade inga planer över jul så jag erbjöd "min plats" därhemma=) Hon nappade direkt och föräldrarna godkände så på fredag kommer hon till Gislaved för en svensk jul, häftigt!=) Vi åt middag ihop innan hon åkte och Björn lärde henne God Jul och lite andra viktiga ord.. upp till bevis hur många hon kommer ihåg.. ska i varje fall bli jättekul att höra om upplevelsen=)

Miniliten koalabebis som bara är sååå söt (inte med från zoo idag dock)

En helg på stranden!

I lördags hade vi en absolut fantastisk dag i Noosa, en mysig kuststad ca 1,5 timma från Brissy. Det blev sol bad och surf! Det var första gången vi åkte till Noosa och den blev klart en av de nya favoriterna, lugnt med folk, fina stränder och nationalpark just intill. Idag åkte jag, Nancy och Andrea till Surfers Paradise medan grabbarna istället spelade golf.

Lyxiga hus och båtar längs kanalerna var det också!

Världen är allt bra liten ibland!

Igår kväll hade vi bokat bord på en thai restaurang och när vi väl är där ser vi ett bekant ansikte, en tjej som vi träffade 2008 på Fiji när vi reste jorden runt och sedan hälsade vi på henne i Sydney i slutet av vår resa. Hon bor alltså i Sydney men var uppe i Brisbane över helgen och vi lyckas springa in i varandra en fredagkväll, vad är oddsen för det?!! Häftigt är det minst sagt!! Så självklart blev det att vi åt middag ihop och det var supertrevligt!

Björn, Desmond (Emmas kille), Emma och jag

Julpyssel

Nu när barnen har sommarlov här så jobbar jag mer på fritidset och i veckan har det blivit mycket julpyssel, vilket jag tycker är superkul och väldigt rogivande. Nedan är en bild på julgranskulor som vi bland annat pysslade med. Björn åkte på en busstur till Fraser Island (världens största sandö som ligger ca 3 timmar norrut) ons-tor och hade det jättebra. Träffade många intressanta människor och var jättenöjd med upplevelsen. I helgen blir det nån strand imorgon, vilken har vi inte bestämt och på söndag ska grabbarna spela golf med Oskars chef och kollega. Ikväll ska vi ut och käka thaimat!

Inhandlat idag blev en hel vattenmelon mmmmmm

Hett

Nu är värmen verkligen tillbaka! Igår var det ca 34 grader och kl 17 gick jag och Björn på ett av min chefs boxpass i 30 grader och sol.. svettigt kan man säga! Vi letade efter skugga att hålla oss i. Efter det blev det ett härligt svalkande dopp i poolen. Det går sådär med julstämningen i hettan men runtom stan handlar det mycket om jul och här är granen på torget i city. Hoppas ni har en fin Luciadag därhemma!

Bribie Island

I fredags var det julfest med Oskars jobb, trerätters med öppen bar och egentligen inget som har med jul att göra, men en gemensan trevlig fest var det. I lördags började Björn och Oskar dagen med en massage och lite golfspel på det, på kvällen åkte Oskar ner till guldkusten för Foo Fighters konsert. Igår hade jag julfrukost med de andra tränarna (inte mkt jul där heller men en trevlig frukost), efter det åkte vi till Bribie Island som ligger en timme från Brisbane. Det har regnat bra senaste dagarna och som ni ser var det rätt mulet på stranden också, men dagen började fint och det kom inget regn. Det var riktigt skönt att ligga på stranden i så mulet väder men ändå 28 grader i luften och 23 i vattnet. Idag är Oskar och jobbar i Sydney och är tillbaka ikväll. Jag har haft morgonpass och ska snart iväg på ett till, efter det ska jag och Björn köpa med oss sushi och promernera till Roma street parklands som ligger i stan.

Till lunch blev det fisk i alla dess former

Lösgodis och annat

Den här gottepåsen är en julklapp från Oskars syster och den var populär!
Det kändes inte rätt att vänta med godiset ända till julafton och himla gott var det!!=)

I fredags kom Hanna upp och vi åt lunch alla 4

Mangosäsongen är här och jisses vad goda de är!

Björn har anlänt

och inte på vilken dag som helst, utan på den kallaste sommardagen sedan 1888..!! Helt otroligt vilken vändning vädret har gjort, från att ha varit hett 30-34 grader till att nu vara max 23..! Igår tror jag det var 17 eller 18 grader. Oturligt nog spås det att december kommer vara blöt, men vi får hoppas det inte stämmer!

Vår söta gran är pyntad och Björn fyllde på med några paket, så finare kan det inte bli!

Julpynt

Mamma skickade den här bilden på mig som liten för ett tag sedan och den passade perfekt i snökulan=)

Positiv feedback

Förra helgen avslutades 8 veckors viktminskningsutmaningen och det har varit jätteroligt! Alla hade förbättrat sina fitnesstester och måtten hade minskat hos alla, i olika grader. En tjej har varit superduktigt och gått ned massa i vikt och minskat med ca 7 cm båder runt midja och höft, duktigt! I och med att jag är nybliven tränare och tycker det är väldigt svårt att känna av vad deltagarna tycker om passen, upplägg av utmaning och mig som tränare så bad jag dem fylla i ett litet utvärderingsformulär med några frågor. Främst för att veta om något behöver ändras till nästa utmaning, men även för en allmän koll. I januari startar jag 3 nya i olika parker. Här är några svar:
- What do you think of the 8 Week Weight Loss Challenge?

“Fantastic” “Excellent”, "Great motivation”, “Suitable for ppl of all fitness levels”
“Very good”
,It got me kick-started into action”.

- Comments on the sessions and the trainer?

“Intense, but good”.
“Challenging and pushing when needed to, very encouraging. Good workouts”.
“Great towards ppl at lower fitness levels”.
“Variety of sessions was very good and trainer was great”
“Good sessions and trainer
"Kristin was fantastic! The time and location was convenient."

Ja det är inte annat än att jag får nypa mig i armen av de värmande orden!

Visitkort med mitt namn på baksidan, vuxenpoäng!=)

Lugn helg

I helgen hade vi inget planerat mer än en middag med vänner på söndagskvällen. Vi tog det väldigt lugnt efter att ha varit iväg så mycket på sistone. Lite återhämtning innan det är dags att ta sig på guiderollerna för nästa besökare=) Och Oskar är i Perth måndag-onsdag morgon så verkligen skönt med en helg hemma då. Så helgen handlade om vila och kvalitetstid på tu man hand, men vi hann även med att köpa en liten julgran för att försöka få någon julkänsla i värmen. Det blev en liten söt sak som snart kommer upp. Vi köpte även en fläkt som ska hålla oss lite svalare, vi har ju AC men försöker undvika att använda den mer än nödvändigt. Jag hann även med lite jobb, pass som skulle planeras och annat fix.

Middag på japansk restaurang, båda damerna på kortsidan är gravida!

Malin & Marcus på väg hem..

Jaha då var besöket slut för den här gången! Igår kväll körde vi Malin och Marcus till flygplatsen och det har verkligen varit underbart att ha dem här. Väldigt härligt att få så mycket tid tillsammans! Vår lägenhet har ju bara ett sovrum och inte superstort vardagsrum så vi var lite fundersamma över hur det skulle bli med gäster i 2,5 vecka men det har gått kanonbra! De har varit de perfekta gästerna, väldigt skötsamma med sina grejer och när jag jobbat kväll har middagen varit färdig och de har även städat och donat här! Attans att de var tvugna att åka hem igen.. Det har varit perfekt de dagarna jag har haft träningspass på morgonen och sedan haft hela dagen att vara deras guide och sen på sen eftermiddag ha ett pass till. Vissa dagar har vi mött upp Oskar och käkat lunch ihop. Nu är det tomt i lghten men bara tills onsdag då svärfar Björn anländer.

Promenad längs floden

Min goa Malin

Choklad café mums mums mums!

Grillning innan vi åkte till flygplatsen och lämnade av dem