Surfers Paradise och Byron Bay!

Lördagen spenderade vi i Springbrook national park och även Surfers Paradise. En promenad i regnskog och vattenfall och sedan en sväng till kuststaden med höghus intill stranden. Kvällen och natten spenderades hos Hanna och Reid som bor ca 10 min från Surferes. Där firade vi lite thanksgiving (firas eg inte i australien men de ville fira och visa tacksamhet ändå så det gjorde vi=)). Söndagen drog vi till Byron Bay, en mysig kuststad just under 2 timmars bilfärd från Brisbane och den ligger i grannstaten New South Wales, så fick de se lite av den staten med. Där finns den fina fyren med otroliga utsikten över havet där vi tidigare sett både valar och delfiner, den här gången såg vi ett gäng delfiner! Så underbart=)=) Tyvärr var de för långt ut för att vi skulle kunna simma ut och bada med dem. Jag och Oskar åkte hem på söndags eftermiddagen medan M & M stannade en natt i mysiga Byron och tog bussen tillbaka till Brisbane igår kväll.

Regnskogspromenad

Thanksgiving hos Hanna och Reid

Byron Bay utsikt från fyren

Byron Bay

Titta och njut..=)

Eftermiddagsnjutning på balkongen, vilken utsikt!

Oskar hade turen att få sitta brevid piloten och Marcus fick platsen på väg tillbaka!

Vackra vackra vackra hjärtformade revet

En "flod" i revet

Vilken häftig upplevelse att landa på vatten!!

Vackra Whitsundays!!

Det finns inga ord för hur vackert det är uppe i Barriärrevet och Whitsundays, vi har haft en underbar långhelg med många vackra intryck! Flyget tog ca 1,5 timma upp så det gick smidigt. Vädret har varit kanon förutom sista dagen då vi fick lite regn. Vi åkte på en båttur en dag med en speedbåt som gick väldigt fort och vi snorklade på två ställen och besökte även Whitehaven beach som måste vara en av de vackraste stränderna som finns. Nästa dag slog vi på stort och flög med ett 10-personers flygplan över barriärrevet och det var en helt obeskrivlig upplevelse! Även där snorklade vi. Här kommer några bilder som säger mer än tusen ord...

Trippel njutning

Gott sällskap, god glass och vacker utsikt!

Imorgon åker vi upp till barriärrevet!!!

Promenad i regnskogen

Underbart härlig promenad där vi njöt av frisk luft, vackra vyer, många exotiska ljud och även några djur! Vi såg papegojor, ödlor, känguru, wallabie- inga ormar!

Malin & Marcus har anlänt!

Igår landade Malin och Marcus här och det var ett trött par jag hämtade upp på flygplatsen men ändå hyfsat pigga efter en så lång resa! Allt har gått bra och igår blev det en lugn dag för dem, mest vilandes i lägenheten eller vid poolen=) Idag har vi promenerat runt stan och Roma street parkland, en superfin park som bjuder på mängder med blommor, växter och ödlor! Värme har de verkligen fått, idag har vi haft upp mot 35 svettiga grader! Men de är nöjda med det=)

Förlovningsfest

Förlovningsfest i Orleigh Park som ligger 5 min promenadavstånd från oss, perfekt! Enligt Aussie tradition har nyförlovade en förlovningsfest för familj och vänner och sedan även en bröllopsfest. Mycket planerande och pengar, men samtidigt många roliga stunder och presenter! Hmm kanske vi ska ta och planera en förlovningsfest ändå..?!;-) Den här festen var i varje fall väldigt välplanerad och fin med ca 50 gäster som njöt av catering mat och dryck.

Det nyförlovade paret Adrian och Renée med föräldrar

Carly, jag, Kitty och Vanessa

Ett annat relativt nyförlovat par=)

En dag med Hanna!

Igår hade jag en underbar torsdag! Den började med ett tidigt morgonpass halv sex, sedan kom Hanna upp på förmiddagen från guldkusten där hon nu bor med sin Australiensiska kille Reid. Hon stannade här till sen eftermiddag då det var dags för mig att hålla ett pass till. Vi pratade konstant hela dagen, vi hade verkligen mycket att ta igen! Vi tränade, slappade vid poolen och bara njöt av en kanondag! Värmen har verkligen kommit nu med 30 grader på dagarna, jag tror det kommer bli en het sommar.. ush vill inte klaga på vädret men sommarmånaderna här är inte mina favoriter=) Men man vänjer sig vid att svettas konstant=)
Passet jag hade var jätteroligt, det är en grupp på 4 (en var sjuk så bara tre igår) och det är en härlig liten grupp. De berättade att de var supernöjda med första passet förra veckan vilket var roligt att höra. Jag trivs verkligen bra med små grupper, är mer bekväm och känner hur kul jobbet är. Ju mer jag lär känna dem desto roligare blir det självklart, både i gruppen och träningsmässigt.
Imorgon är vi bjudna på förlovningsfest som ska bli trevligt, på sön blir det fotboll och förberedelser inför besök som kommer på måndag då Malin och Marcus landar härnere!!=)

Kort från en gång vi var nere vid kusten

Vår lägenhet

Vi köpte en hylla för ett tag sedan (IKEA så klart=)

Satt upp vykort och foton vi fått av nära och kära

Slappelunch

Underbart med långlunch vid South bank med fröken Nancy i 28 garders värme!

Byron Bay med fotbollslaget!

Helgen spenderade vi i Byron Bay med vårt fotbollslag. Vi hade ingen match eller så utan var bara en nöjesresa, men självklart blev det lite fotboll på stranden! Vi var ca 15 pers och bodde i stugor. Dagarna spenderades på stranden och kvällen med middag och lite utgång på det. byron Bay ligger i staten New South Wales, så inte i Queensland som Brisbane. Alla stater förutom Queensland har ändrat om till sommartid (helt sjukt att vi är enda staten som behåller vintertid), iaf så skiljer det en timma mellan staterna vilket var lite förvirrande i helgen. Byron Bay är en liten kuststad men enormt populär bland turister, så det är oftast massor av folk och man hör alltid några svenskar prata.

Blue bottle jellyfish, en typ av manet som det kryllades av på stranden i helgen.
Första gången jag sett dem, fin blå färg, kan bränna en men inte göra någon värre skada.

Trångt på cykelvägen

Den här otäcka rackaren stötte jag på i botaniska trädgården på väg till ett träningspass.. Ush!
En gigantisk orm på ca 2.5 m, med största sannolikhet ofarlig som tur är.

Tidig start

Än så länge har jag haft 6 träningspass denna veckan med allt ifrån individuell träning till pass med mammor och sina bebisar. I morse skulle jag haft ett pass för kommunen men tyvärr var det ingen som dök upp=(. När jag ändå gått upp innan soluppgång (vilket innebär 4.45!) åkt iväg till en härlig park så passade jag på att gå en promenad. Så skönt med lite skog! Skogen är verkligen något jag saknar att inte ha nära, tillsammans med vänner och familj så klart! I eftermiddag börjar jag träna ett nytt gäng, 4 pers som bokat in en tränare i en av stadens parker. Nu ska jag iväg på fika med en kompis och sen blir det lite planering och fix innan det är dags för nästa pass. Om jag är duktig kaske jag kan unna mig en stund vid poolen också..?=)

På promenaden stötte jag på en sån här liten rackare som hamnat i en intressant position.

För att sedan hoppa till något annat, i och med mina tidiga mornar är jag tillbaka till 7 tiden då Oskar går upp så i morse blev det en mysig supermumsig frukost ihop.