Lerigt

Medan vattennivåerna sjunker är det lera som lämnas kvar och tyvärr är min vardagliga cykelväg längs vattnet täckt av lera och även vatten på vissa ställen. Parken i stan där jag håller många pass är avstängd pga nedfallna träd och annat skräp. Så det blir en del inställda pass.

I nuläget är det 6 pers som har dött i hela Queensland och tusentals har förlorat sina hem och mängder är strömlösa..

Uppdatering om översvämningarna..

Läget är under kontroll för vår del men andra ställen runtom stan har blivit hårt drabbade med enorma mängder vatten. Många har förlorat sina hem igen, efter att just återhämtat sig sedan 2011. Otroligt oväntat och tragiskt.

Floden steg kvickt i morse nedanför oss vilket ledde till översvämmat garage så vi tömde snabbt vårt förråd och har flyttat bilen till gatan. Vi får se hur det utvecklas här och hur det blir med jobb imorgon. Nedan är några foton runt byggnaden.

Översvämningar igen...

"BRISBANE and Ipswich will flood tomorrow and Tuesday - but levels will be much lower than in the devastating 2011 floods, Premier Campbell Newman says."

Nu har det då regnat i några dagar och när det regnar här så görs det rejält! Vi hade inte insett att det kommit såpass mycket vatten som det har, men idag har vi sett nedfallna träd och vattensamlingar men inte så mycket mer än det. Vi har dock tittat en del på nyheterna och sett översvämningar runtom stan och det är även en varning utsänd över vårt område. Vad vi hörde senast så kommer floden stiga ca 2 meter, under översvämningarna för 2 år sedan steg den 4 m... Här är några bilder från en nyhetssida.
Nedfallet träd på huvudgatan i vår stadsdel
Översvämmade vägar i norra stadsdelar

Happy Australia Day!!

Idag har vi firat Australiens nationaldag i regnet med BBQ med fotbollsgänget
och efter det åkte vi hem till Greg och Vanessa.

Äntligen regn!!

Efter torra månader av sol och hetta regnar det äntligen! Så himla gott, dock regnar det mängder norrut och söderut är det fortfarande torrt och brinner.. Det märks att ordet lagom inte existerar i den engelska vokabulären! Jag hann med en inlinestur innan det började vräka!

Pass på citybeachen

Igår hade jag ett annorlunda pass som var väldigt roligt, tränade två killar på stranden som ligger i stan. Blev sugen på att delta! Blir ju aningen tuffare i sand och vi var de enda där förvånansvärt nog. Dock började vi 6 på morgonen så några timmar senare är stranden ganska full! Den här veckan har varit mulen och lite svalare vilket har varit skönt!

Yogapass vid floden:)

Svennefredag med guacamole à la Josefin

Fredagsmys med tacos, känns nästan som hemma! Dock är nötfärsen utbytt mot känguru men lika gott det! Oskar lyckades dock inte lika bra som sin syster när det gällde guacamolen..

Jan. 17, 2013

Den här veckan har gått i full fart, slut med semester och besökare för ett tag och back to real life! Lägger upp en bild från grillning lördags kväll och sedan en picknickbild från helgen med nyblivna mammorna. Barnen har fortfarande lov på fritids så hjälper till extra där så ska bli gott med fredag imon!

Okej idag är det svettigt..

Fredag kvällen började vi med middag för 10 pers på tysk restaurang och efter det blev det några drinkar och en hel del dansande:)

I torsdags hade jag mitt största pass någonsin.. 37 deltagare!! Jag hade fått information om att vänta mig ca 12 st. Jisses vad folk som kom!! Det var så fullt upp så jag hann inte ens bli nervös.. Blir intressant att se hur många som kommer nästa vecka!

Hett hett hett!!

Värmebölja över största delen av Australien, lyckligtvis är det inte alltför illa i Brisbane, igår hade vi 36 grader tror jag. Poolen blir vår bästa vän och även lite Air Condition nattetid.

Medan hushållet och de flesta andra fortfarande sover, jobbar jag. Solen går upp, temperaturen är skön och det är himla härligt att starta dagen ute och imorse hade jag pass vid havet! Tar en 35min att köra så blir lite längre än vanliga cykelturen till parken i stan men fint var det:)

Mer Tasmanien

Noosa

Dagsutflykt upp till solskenskusten! Tyvärr såg vi ingen koala men en koala ambulans hade tydligen precis hämtat en stackars koala. Det var mycket folk på stranden men som tur var fanns det plats för oss också.

Vandringsbilder från Tasmanien

Som tur var hade vi fint väder under vår semester, nu däremot härjar bränder...
Uppåt!
Jag kämpar mig uppför de stora stenarna
Uppe!
Lite kallare vandring..
men väldigt vackert..
Puh äntligen nere från berget!

Utflykt

Gårdagen spenderades på stranden i surfers paradise och idag har vi promenerat i regnskogen. En lång promenad blev det, över 20 km!!! På vägen dit gick det dock lite långsamt då vi hamnade bakom ett gäng kor..:) Nu är vi tillbaka i Brisbane och har precis avnjutit en indisk middag.