Lite rolig info jag hittat om mitt smeknamn..

Livsenergi
Livsenergi är en vibrerande kraft som finns inom allt levande. Människor har under alla århundrade trott på en speciell kraft. I Japan kallas det "KI", och i Indien, "Prana" eller "Shakti". De gamla egyptierna avses den som "ka", och de gamla grekerna som "pneuma." Wow vilket smeknamn jag har!=)


Japanska tecknet för Ki

Qi ~ Chi
Luft, andedräkt
Qi är ett flöde av ren energi som finns inom allting och grundsubstansen ur vilket allt på jorden är bildat. I Traditionell kinesisk medicin är qi grundsubstansen som bildar människokroppen. Genom att förstå dess rytm och flöde, kunde kineserna bota sjuka och ge en ökad livslängd.

Qi står för hälsa, vitalitet och fred
. Det grundläggande formerna av qi är den manliga och kvinnliga energin: Yin-qi och Yang-qi. Det är när man balanserar manlig och kvinnlig energi, som hälsan infinner sig. Den grundläggande insikt i qigong och kinesisk medicin (akupunktur och örtmedicin) är att balanserad och lättflytande qi resultat i hälsa, medan stillastående eller obalanserade qi leder till sjukdom. Detta gäller inte bara kroppen, utan även naturen: berg, skogar och floder, hus. I alla fallen är målet att etablera ett mer öppet flöde av energi. Detta kan vi göra genom ceremonier, gigong och Feng Shui. Som en kraftfull akupunktur, öppnar framgångsrika ritualen en portal mellan den mänskliga och den andliga världen. En del människor har en naturligt fallenhet för att känna av Qi, för andra är det en utmaning. Det går att öva upp genom qigong och akupunktur. De flesta av oss känner väldigt tydligt av om någon är fylld av energi eller om stämningen i ett rum är lågt.


Den här medicinen såg jag i en hälsokost så tydligen kan jag boosta immunförsvar också!=)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Brisbane

Göteborg

RSS 2.0