Mmmelbourne!

En underbar stad! Det fanns mycket att titta på i stan nya och gamla byggnader, mysiga affärer och annorlunda cafeér och restauranger. Det mysigaste var alla smala alleér med cafeér. Det bor ca 4 miljoner i Melbourne så det är en stor stad, men jag tycker inte den kändes så stor och det är en favorit framför Sydney. Vädret var väldigt omväxlande, vilket det alltid är därnere. Staden är känd för att kunna ha alla årstider på en och samma dag. Dagen innan jag kom var det 40 grader, men när jag kom var det 30 grader sen var det närmare 20 de resterande dagarna. Oskar hade ingen tröja med sig så han var tvungen att köpa sig en för det var så kalla vindar. Helt sjukt att 19 grader kan kännas så kallt! Vi hade otur med vädret för på fredagskvällen kom efterskälvningarna från cyklonen Yasi som röjde över norra Queensland, så Melbourne drabbades av översvämningar vilket innebar att vår planerade resa på Great Ocean Road inte blev av=( Vägen vi skulle åka var avstängd så lördag morgon avbokade vi bilen vi hyrt, vädret skulle bli bättre på söndagen men vi vågade inte chansa så skippade det. Tråkigt som 17 men det är inte mycket att göra åt det här galna vädret. Som tur är ligger Melbourne bara 2 timmars flygresa härifrån så vi får ta en annan helg därnere!

Onsdag till fredag spenderade jag i stan, gick bara runt och kikade, fanns så mycket att titta på så i torsdags var jag på stan i 10 timmar!! Oskar åkte in efter jobbet så vi åt middag i stan. Vi bodde i lägenhetshotell (såg ut som helt vanliga lägenheter), 25 min utanför stan med tåg. Det gick supersmidigt att åka in, kollektivtrafiken var väldigt bra då de har tåg, buss, spårvagnar och tunnelbana. Vi bodde vid havet, så vi hade superfin utsikt!


Lägenheterna i bakgrunden och fina promenadvägen längs havet

Utsikt över city från floden

Federation square

Flinders station

Mysiga cafégator!


Kommentarer
Postat av: Anette

Hej!

Jag blir lite avundsjuk när ni tycker det är kallt med 19C! Hade varit jätteglad för det.I morgon är det dags för mer snö här.

Stort Grattis på födelsedagen Oskar! Hoppas du får en bra dag.

Jag hoppas också att vi får se er i Lysekil när ni kommer hem om ett tag.



Kram Anette

2011-02-09 @ 07:47:07
Postat av: Agneta

En stor grattiskram på din dag Oskar. Ska bli kul att träffa er till våren. Alla hälsar:)

Kram Agneta

2011-02-09 @ 09:26:35
Postat av: Agneta

Stort GRATTIS på din dag från oss alla. Ska bli kul att träffa er i vår;)

Kram Agneta

2011-02-09 @ 10:22:52
Postat av: jerd.



HURRA,HURRA,HURRA,HURRA -Det är din egen födelsedag OSKAR.

GRATTIS från oss i Gislaved på Solhemsgatan.

2011-02-09 @ 12:53:36
Postat av: Anette

Glömde berätta att jag har pratat med en f.d arbetskompis till dig Oskar. Hon heteR Annika H.

och jobbar som projektledare för Integra här nu. Jag skulle hälsa.



Anette

2011-02-09 @ 13:26:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Brisbane

Göteborg

RSS 2.0