6 månader sen vi lämnade Sverige

Idag är det ett halvår sedan vi åkte från ett vintrigt Göteborg till ett somrigt Brisbane. Tiden har gått väldigt fort men samtidigt långsamt emellanåt. Ibland känns det som att vi har varit här mycket längre, medan det i andra stunder känns som vi nyss var hemma. Men som ni vet trivs vi väldigt bra=)

Det är först senaste veckorna som det har känts som att vi kommit in ordentligt i vårt nya liv och vardag. Språket börjar lossna och vi börjar känna oss mer bekväma. Vi trodde inte det skulle ta så pass lång tid att komma in i språket, jag vet att jag tänker för mycket för mitt eget bästa och krånglar till det men även Oskar tycker det har varit svårare än väntat. Frustration är en känsla som hälsat på en hel del sen vi flyttade hit. Frustrerad över att känna sig som ett barn ibland när man inte hänger med, inte får fram det man vill, missförstår/blir missförstådd mm.. Känslan när man däremot hänger med och får fram det man vill är väldigt härlig och ju längre tid vi varit här desto mer av den känslan blir det!

Stora skillnader mellan länderna som jag har tänkt på förutom vädret är hur långt efter Australien är i förhållande till Svea när det gäller stora som små saker. Ineffektivitet, Organisation, viljan att få allt i pappersform, deras sätt att bygga, reklamer etc. På t.ex. arbetsplatser sköter alla här sitt eget arbete och det de är bra på, medan vi hemma ofta kan variera uppgifter och göra mer än den saken vi är bra på. Övning ger ju färdighet, vilket inte verka ha gått fram här. Sverige är ett väldigt organiserat och tryggt land när det gäller rättigheter, arbetstrygghet, sjukvård, mammaledighet. Här är uppsägningstid veckor istället för månader, vilket säkert kan vara både positivt och negativt. 

Något jag förvånades under vintern var hur kallt det var inomhus och då bor vi ändå i lägenhet och inte oisolerat hus med vinden som blåser igenom. Det var lika förvånande varje kväll att gå och lägga sig i de iskalla lakanen, nu när sommaren närmar sig hade det däremot varit uppskattat! När man träffar sina kompisar är det kindpussar som gäller. När man känner varandra är det en puss som gäller och två st om man endast är bekanta har jag lärt mig. De går ofta med skorna inomhus som amerikanarna. Eftersom vi är på andra sidan jorden från Sverige så ser stjärnhimlen och månen annorlunda ut, när det är halvmåne här får vi en smilegubbe på himlen=) De har drive in spritaffär och som jag skrivit tidigare får man ta med sig egen alkohol till vissa restauranger (kallat BYO= Bring Your Own).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Brisbane

Göteborg

RSS 2.0