TV och reklam

Ligger fortfarande hemma med feber men den är lägre idag. Har sjukanmält mig på jobbet och hoppas på att vara frisk imorgon. Den här veckan skulle jag ha jobbat alla dagar så det är lite synd att missa det men det kommer fler jobbtillfällen.

Tittande på en del TV igår och här har de reklam dubbelt så ofta som hemma, vilket innebär väldigt ofta! Däremot är de hälften så korta så det jämnar väl ut sig. Typen av reklam här är väldigt fokuserad på rabatter och utförsäljningar. De är smått hysteriska och ”klämkäcka” så de har gett oss några goda skratt. Det görs även mycket reklam på tv-shop prylar och de visas till och med på nyhetsmorgon. När det gäller livsmedelsprodukter gör de reklam för att de innehåller 90% mer fibrer (med den ökningen måste andelen varit obefintlig förut..), yoghurt/mjölk är tex 97%  eller 99,8% fettfri. Jag vet inte om det säljer mer än att bara ange andelen som produkten faktisk innehåller.. Antar att folk luras och tänker att yoghurten som är 97 % fettfri måste vara nyttigare än en yoghurten med 3% fett. Här står iaf andelen fettfritt på väldigt många produkter i butiken, känns en aning löjligt. Förresten så är yoghurten mycket godare hemma! =)

En nyhetshändelse handlade om en kvinna som hade gett sin fulla dotter en örfil framför en polis och åkt dit för det. Här är det nämligen olagligt att slå sina barn i huvudhöjd, DÄREMOT är det fullt lagligt att daska till dem på resten av kroppen om det behövs för uppfostran! Det är endast lagligt för föräldrar, när det gäller lärare som daskar till elever är det olagligt.

För att hoppa till ännu något annat så har det gjorts en undersökning här om ifall bärandet av Burka ska förbjudas på allmän plats hela 97% svarade ja och endast 3 % svarade nej till förbudet.. I Frankrike och Belgien är det redan lag på att burka inte får bäras på allmänna platser. Jag kommer ihåg en undersökning hemifrån om detta precis innan vi flyttade hit, jag minns inte siffrorna men har för mig att det var en aning jämnare..

Sådärja nu har ni fått lite info om det som händer här!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Brisbane

Göteborg

RSS 2.0