Egendag

Idag har jag haft hela dagen för mig själv. Oskar har jobbat, de har haft en workshop, en mässa där han passar på att träffa företagets kunder. Annars börjar han inte jobba riktigt än. Jag har tränat i gymmet en stund, legat vid poolen och läst, varit inne i stan en sväng.. helt enkelt relaxat och njutit hela dagen =) Jag har faktiskt gjort lite nytta också, jag var på Oskars jobb och pratade med assistenten som hjälper oss med allt. Vi hade fått våra bankkort och så fixade vi el till vi flyttar in i lägenheten på söndag. 

Nu bor vi ca 200 meter från stadspoolen som finns här, den är verkligen jättefin. Dock har vi inte badat i den än, trots att vi snart varit här i två veckor! Den ligger vid floden och hela det området är superfint! Det finns en strand, massa gräs, härligt lummiga regnskogspartier och massa annat fint. Bilder på det kommer kan jag lova! Jag satt där nästan en timme nyss och bara njöt av hur fint det är på kvällen när det är upplyst, helt underbart! Det finns även grillar utsatta lite här och var som är till för allas förfogande, gratis. Att de kan hållas hela och rena utan förstörelse är imponerande! 

Jag har försökt köpa en mobil men det var lättare sagt än gjort.. de behövde ett intyg på min adress, sjukvårdsintyg, pass och visumintyg och jag måste ha ett jobb! Heelt sjukt! För att få ett jobb kan det underlätta att ha en mobil.. Det här med intyg om adress tex med hjälp av en elräkning är väldigt vanligt här. Så när vi får vår första elräkning blir det att bära med sig den den hela tiden =) Det finns inte något bokföringssystem här så beror förmodligen på det. Man upptäcker spännande kulturskillnader hela tiden, vissa bättre än andra =)

Imorgon har vi tänkt åka till Australia Zoo, ett stort zoo grundat av krokodiljägaren Steve Irwin som dog 2006 när han filmade en av sina dokumentärfimer. Det ska bli kul, vi skippade det förra gången vi var här men nu vill vi se krokodiler! Jag ser dock mer fram emot alla söta djuren =) Nej nu ska jag äta lite vattenmelon och jordgubbar mmm! Ha en bra onsdag!

Kommentarer
Postat av: Anni

Jag blir ju bara mer och mer sugen på att komma och hälsa på er! Jag vet ju hur det ser ut i Brisbane så det är kul att läsa vart ni varit och så... Vi hann ju inte med så mkt när vi var där men nu kommer ni ha tid att se det mesta. Stannar ni i flera år så lovar jag att vi kommer, men samtidigt vill jag ju att ni kommer tillbaka hit till Gbg, dock börjar husen sina här i området;) Det brevid oss är fortfarande ledigt, ska vi boka till er;) Nej, njut säger jag bara!!!! Vi hörs. Många kramar från familjen Hogedal

2010-03-24 @ 10:50:34
Postat av: Annica

:)

Ja, det här med att ha räkningar och grejer för att kuna regga sig för saker och ting är ganska bökigt.Dom är lite omständliga ibland här ;) Lite efter om jag ska va ärlig haha!



Rekommenderar er att skaffa 18+ id kort(om ni inte har körkort att använda som ID förstås) Släpa inte runt era pass som id handlingar. Jag och mitt ex Micael gjorde det tills dom pajjade och det kostade oss en dyr och trist resa till ambassaden i Canberra för att fixa nya. Det är det enda sättet att få nya pass i Australien för en icke Aussie numer. Man måste vara där in person! Så ta hand om era pass!!



Jag har en gammal Motorola telefon.Batteriet lite kass men den funkar.Tror tom jag har ett vodafone sim card liggandes nånstans. Skulle det vara intressant? Puckat att du måste ha jobb för att skaffa mobil!



:D

2010-03-25 @ 08:31:04
Postat av: Rickard Lindén

Om du går till de lite skummare butikerna får du köpa mobiler direkt:) jag köpte min mobil hos en frisör hehe.. Kontant korten ska ju inte vara några problem hos vodafone väl? Va det inte när vi va där iaf.



USA har smittat av sig :) Papper o papper och mera papper och intyg.

Om 2 veckor vet jag mitt schema och vet när man kan åka ner :D

2010-03-25 @ 09:37:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Brisbane

Göteborg

RSS 2.0