Lite fakta om Brisbane

Här kommer lite fakta om Brisbane, jag vet inte hur mycket koll ni har men jag tror inte den är så stor.. det jag visste innan jag var här första gången var noll om Brisbane men lite om landet, som att det finns giftiga djur, HAJAR, det är ett stort land med mycket ödemark och röd sand och att koalor och kängurur är söta. Tv serierna Grannar och Doktorn kan komma kanske har bidragit till bilden av landet. Här kommer en komisk bild..=)

Brisbane är Australiens tredje största stad och staten Queenslands huvudstad. Det är en populär stad och invånarantalet stiger och är nu tydligen uppe i nästan 2 miljoner! Dubbelt så många människor som det bor i Stockholm känns det verkligen inte som, jag uppfattar Stockholm som en större stad än Brisbane. Brissy sägs ha Australiens högsta folkökning och det är en multikulturell stad med ca 25 % av invånarna födda i annat land. Själva centrum är väldigt centrerat så innerstan känns inte så stor men i övrigt är det en utbredd stad. Den är byggd utmed Brisbane river. Det som gör Brisbane så populärt är det tropiska klimatet och läget. Det ligger bra till för både Gold Coast och Sunshine Coast, alla vackra öar runt Whitsundays, Fraser Island samt barriärrevet och många naturparker, berg och regnskog. Brissy anses vara den mest avslappnade stan här.

Bild tagen (inte av oss:)) från South Brisbane som är området vi bor i. Vår lägenhet ligger vid floden på bildens vänstra del. Innerstan kan man se på andra sidan floden där alla skyskrapor är. Den stora arenan är GABBA sporting ground, där det spelas cricket och rugby.

 


Kommentarer
Postat av: sarah

shit, tänk att man var där för exakt 6 månader sedan, usch vad tiden går fort! Hörde att ni får en del besök under ER sommar, roligt :) Kramar

2010-08-06 @ 17:55:10
URL: http://skristiansen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Brisbane

Göteborg

RSS 2.0