Jobbsökandet har börjat

Nu har jag suttit på Brisbanes stadsbibliotek hela dagen och läst igenom jobbannonser och skrivit ansökningar. Timmarna går fort när man plöjer igenom annonser! Det är väldigt bekvämt att sitta i bibliotekets WiFi zon med egen laptop. Det är alltid massor av folk, smidigt om man inte har internet hemma!

 

Mina tankar kring jobbsökandet är att helst hitta ett så snabbt som möjligt, spelar inte så stor roll egentligen vad det är för jobb (till viss del iaf). Jag kommer att söka ”simpla” jobb genom att gå runt i butiker, cafeér samt lite annat smått och gott. Jag söker även mer ”seriösa” jobb via annonser. När jag kikade på annonser hemifrån innan jul så fanns det många inom idrott och hälsa området, vilket det inte gör nu (jag tror det beror på att det var sommar då och mer populärt, medan vi nu går mot vinter). Det viktigaste är att jag börjar någonstans, får bättra på min engelska, lära känna folk och komma in i rutinerna och det nya livet här i Brissie!

 

De intressanta jobb som jag har hittat än så länge är väldigt varierande. En assistent på ett sjukhus som innebär att man har blandade uppgifter och är en hjälpande hand, på akutmottagn samt på en avdelning. Massage terapeut som åker runt till företag och masserar, receptionist på ett hotell med alla uppgifter det innebär och ett jobb som assistent på en veterinärklinik… Spännande! Jag har skickat iväg en del ansökningar och till min hjälp har jag fått en del tips och info av Pauline när det gäller resume (CV) och Cover Letter (personligt brev). Pauline bor här sen nov 08 och vi har kommit fram till att vi har jobbat på samma företag hemma i Göteborg, fast inte samtidigt, världen är liten ibland=)

 

Det optimala skulle vara att jag hittar ett jobb inom hälsoområdet, som på något sätt innebär att jag får hjälpa människor till en bättre hälsa och livskvalitet på ca 75%. Den resterande tiden skulle jag vilja volontärjobba, har kikat lite och sett att det finns en hel del intressant som man kan bidra med. Så ni som tror att jag är här för att vara hemmafru och ligga och sola hela dagarna har fel! Hehe= ) Men självklart ska finnas tid för det också = )

 

Nog babblat om mig måste ju skriva några rader om Oskar också ;) Hans första dag på jobbet gick väldigt bra, han har mycket nya termer och lära sig men känner sig fullt redo och laddad inför de nya utmaningarna. Han är väldigt nöjd med arbetskamraterna och stämningen på jobbet är jättebra så det blir nog kanon! Även om det är an avslappnad stämning på kontoret så jobbar de inte i shorts och flipflops som Oskar gärna hade velat = )

 

För övrigt trivs vi väldigt bra i vår lägenhet! Hoppas påsken varit bra hemma!


Kommentarer
Postat av: jerd.palmqvist

Vilken utförlig information om jobbsökning,bra fortsätt så får du snart napp.Jag håller tummarna! Datorn fungerar efter en stunds vila, så nu är allt på G igen. Vi hörs...Jerd



KRAMAR

2010-04-07 @ 14:39:01
Postat av: Malin Petersson

Lycka till med jobbsökandet gumman! Snart nappar det=)Puss

2010-04-07 @ 21:03:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Brisbane

Göteborg

RSS 2.0